De
Storytelling en contentmarketing ….
‘Content marketing is like a first date. If you only talk about yourself, there won’t be a second one’, David Beebe
De nieuwe marketing
De nieuwe marketing heet storytelling en contentmarketing. Natuurlijk heb je je marketing en communicatie helemaal op orde. Je kent je doelgroep, zelfs je echte klanten, je weet waar ze zitten, wat ze doen en wat ze willen. Belangrijk is ook; je weet wat ze van jou verwachten. En dat je dat kunt leveren, dat weten zij dan weer. Want je communiceert het naar alle kanten. De usp’s, je boodschap, dat wat jouw product of dienst onderscheidt, waarom jouw bedrijf beter is dan dat van de concurrent.
Marketing- en communicatieplan
Je zorgt dat jouw bedrijf, merk, product of dienst aanwezig is op de juiste plekken, op beurzen, in magazines, online etc. Je schrijft een doorwrocht marketing- en communicatieplan waar alles in staat en waarop niets is aan te merken. Je hebt alle analyses gemaakt, de SWOT toegepast, klantonderzoeken erbij gepakt, de marktontwikkelingen geanalyseerd, het hele veld aan concurrentie, kansen en bedreigingen nagelopen en erin betrokken. Alle P’s zijn uitgewerkt, de positionering op zijn plek.
Alles is perfect onderzocht, geanalyseerd en gedaan. Alles volgens het boekje, en ook nog een beetje creatief. Product is goed, logo is goed, plan is goed, bedrijfsprocessen zijn goed, je weet waar je doelgroep zit en bent daar dus ook; maar waarom blijft het dan zo’n worsteling om boven te blijven drijven?
Ja, de tijden zijn veranderd. Er mist iets…
Want wat hebben we een keus tegenwoordig: er is zoveel, en eigenlijk zit het bij bijna alles wat er is wel goed met de kwaliteit. We kiezen bij een aankoop ook nog eens graag voor de gemakkelijkste weg; we kiezen voor dichtbij, goedkoop of bekend. Als je daar dan net niet tussen zit, is het jammer.
Wantrouwen
Maar zeg nou zelf, wie laat zich niet graag verleiden? Dat flirterige spel van aandacht vangen, aandacht geven, verwachting, blij worden, toegeven?
‘Marketing is really just flirting’
In traditionele reclame en promotie stond de sales altijd voorop. De nadruk lag op het product of de dienst, men wilde overtuigen door te zeggen dat ze de beste, de grootste, de leukste, de, vul maar in, zijn. Maar zeggen dat je iets bent is niet meer genoeg. Je moet overtuigen. De consument hoort die kreten zo vaak, iedereen roept het, waarom zouden ze je geloven? De consument doorziet alles, wantrouwt reclameboodschappen snel, wantrouwt grootspraak, superlatieven en borstklopperij. En als hij iets niet interessant genoeg vindt kan hij datgene heel goed vermijden. Daar helpt dan geen dure commercial, of uitgebreide website aan.
Authentieke boodschap
Wat wil de consument dan wel? Hij wil geraakt worden door een authentieke boodschap. Hij wil geloven in iets dat waardevol is. Hij wil iets dat werkelijk iets toevoegt in zijn leven. Hij wil vermaakt worden. Hij wil een verhaal dat hem mee voert, dat hem bezig houdt, dat hem uit zijn eigen context haalt of juist daar beter in plaatst, hij wil een stip aan de horizon waar hij naar uit kan kijken, hij wil deel uitmaken van iets moois, hij wil zich laten horen. Dat is een lange zin, maar het kan door één worden samengevat:
‘In our factory we make lipstick. In our advertising we sell hope’ Peter Nivio Zarlenga
De hang naar verhalen is niet iets van deze tijd. Al in de vroegste geschiedenis van de mens kroop hij bij elkaar, ‘s avonds bij het vuur, en vertelde of luisterde naar verhalen, geladen door de interactie binnen de groep. Hij beeldde een verhaal uit met een steen in een grot, hij schreef het op een kleitablet in hiërogliefen. De mens heeft altijd een verhaal willen delen, de mens heeft altijd een verhaal willen horen.
Storytelling en contentmarketing
Verhalen vertellen, laten we hier ook maar storytelling noemen, is van alle tijden, zelfs de toepassing ervan in de marketing dateert van lang terug. Alleen mochten de oudere voorbeelden ervan nog geen naampje hebben, omdat ze authentiek waren, omdat er nu eenmaal dat verhaal was, dat bijdroeg aan de verkoop. Walt Disney bijvoorbeeld hoefde geen marketingstrategie te verzinnen, zijn product was verhalen vertellen. En laten we wel zijn: met alleen de TV, de bioscoop, en de advertenties in een compact en overzichtelijk scala aan kranten en magazines, klopte je met je boodschap altijd wel ergens aan bij de juiste consument.
Doelgroep bepalen
Met de extreme uitwaaiering van onze mediakanalen en met de wijs geworden consument van nu is het marketinglandschap aanzienlijk veranderd. Ten eerste laat die consument zich niet meer in een hokje stoppen, en is dus voor de doelgroepbepaling lastiger te vinden en te bereiken. Ten tweede laat die consument zich niets meer wijs maken, hij heeft ook internet namelijk. En hij verlaat zich daar liever op de mening en voorkeuren van mensen zoals hijzelf, dan op mooie praatjes van een bedrijf of verkoper. En tot slot, die consument wil ook graag een beetje serieus worden genomen. Hij kan erg beledigd raken wanneer er iets wordt geroepen wat niet niet klopt, wat hem, in feite, in de maling neemt. De wrok daarover kan erg lang duren ook, en zich als een olievlek verspreiden over het netwerk van die klant.
Overtuigen
Voegen we daar aan toe het toegenomen aantal kanalen waar deze consument van nu zijn aandacht over verspreidt en waar hij zelf de regie over voert, dan kunnen we wel stellen dat het bereiken van je doelgroep, en deze overtuigen van jouw product of dienst, een aardige queste is geworden.
Niet zo vreemd dan eigenlijk dat we terug grijpen op datgene dat we allemaal gemeen hebben en dat in ieders genen zit; de hang naar verhalen. Het delen van verhalen. Nu meer dan ooit.
Contentmarketing
Vind je waarom, zet het om in een verhaal en zet dit samen met je klant centraal in je content.
Hoe verhoudt zich dat dan in marketing van nu?
Het verhaal dat jij vertelt is de schakel tussen de identiteit van je bedrijf, je strategische positionering en een onderscheidende profilering. Dat klinkt misschien wat hoogdravend maar simpel vertaald: als jij goed kunt overbrengen waarom jij doet wat je doet en maakt wat je maakt en waarom dat anders is dan anderen die hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden, zet dat jouw product of dienst in de juiste markt, lees doelgroep, en val je op. En komen de klanten naar jou toe. De basis is storytelling en contentmarketing.
Waar om draait, zo vatte Andrew Stanton het samen in zijn TED-talk:
‘Please, just make me care….’
Emotie opwekken
Dat impliceert het opwekken van emotie. En nee, dat is niet eenvoudig. Want met alle prikkels die de huidige mens dagelijks binnen krijgt moet je daar flink je beste voor doen. In een interview met onze eerste echte tv-ster Mies Bouwman, inmiddels aardig op leeftijd, gaf zij aan dat het vroeger toch een stuk overzichtelijker was. Toen wisten we gewoon niets van een paar, zeg Zweden, die om het leven waren gekomen bij… Om haar aan te vullen: We zagen niet alle oorlogsslachtoffers langs komen, stervende kinderen in Afrika, maar ook niet de privé-jets van de rijken, of beter gezegd de levensstijl van de rijken in realityshows, op events etc. die door dat nauwe contact influencers zijn geworden.
We zagen niet ‘onze’ kinderen uitgetest worden op tv of ze wel trouw zijn aan elkaar, we hadden niet te maken met een hausse aan ‘BN’ers’ die alle aandacht vast houden met hun dagelijkse beslommeringen, alleen interessant om het BN’er zijn. We leefden niet in angst voor terroristische aanslagen, hadden nog niet zoveel van de wereld gezien dat we ons verbonden voelen met de landen, steden, plaatsen waar we zijn geweest. En we hoefden niet elke minuut van de dag de telefoon in de gaten te houden uit angst iets te missen. Kortom; er was zoveel minder om aandacht voor te hebben en dus ook om door geraakt te worden.
En dan heb ik het nog niet eens over de eindeloze rits bioscoopfilms, of over Netflix en het bingekijken, of alle nieuwsapps/zenders/social media/ sites, bloggers, vloggers, etc.
Ja, het is veel. Je zou er moe van worden, of moedeloos misschien wel.
Maar dat hoeft niet, want er zit niet alleen een grote uitdaging in, het geeft ook aan dat de consument, juist door de informatie overload meer dan onze voorouders hongerig is naar informatie en verhalen.
Verwachtingspatroon
De mens van nu wil vermaakt worden. Hij is nieuwsgierig. Hij wil uit zijn eigen kleine wereld komen, en deel zijn van een groter geheel. En daar is zijn verwachtingspatroon helemaal op aangepast.
‘If you can’t tell it, you can’t sell it’
Goede marketeers snappen dat. Ze spiegelen hun publiek een mooie wereld voor (Coca Cola, IKEA, Nike, ..) en verbinden deze aan hun merk. Want zij weten; verhalen verbinden. Verhalen linken ons aan ons verleden, en geven een opzet naar de toekomst. Ze geven vorm aan ons bestaan, iets om naar te streven en naar te verlangen. Ze geven iets wat onze fantasie prikkelt en wat ons hoop en moed geeft.
Of dat nu is door je te vergapen aan een realityshow (hoe reality zou die eigenlijk zijn..?), door een merk te volgen op facebook, door eindeloos door de Netflix-series te grazen, door mee te leven met ‘wie is de mol’ of Expeditie Robinson’ of ‘boer zoekt vrouw’ , door een evenement te bezoeken, door naar muziek te luisteren, of gewoon, heel simpel; door een boek te lezen.
Dan, tussen al die mogelijkheden om jezelf te vermaken en jezelf kwijt te raken in de verhalen van zoveel kanten, rijst de vraag:
Waarom zouden ze aandacht hebben voor jou?
Storytelling
Dat is waarom we ‘storytelling’ inzetten. Weliswaar heeft de storytelling die wordt toegepast in marketing dezelfde ingredienten nodig als een verhaal dat puur ter vermaak is, het verschil is dat deze vorm van storytelling een doel heeft. Daarom noem ik het vanaf nu ‘functionele storytelling’. Dat doel kan zijn meer verkoop (bedrijven), informeren (overheid) of overtuigen (goed doel).
Contentmarketing met verhaal
Functionele storytelling behelst een vorm van contentmarketing waarin je het verhaal gebruikt als communicatiemiddel om de klant te verleiden, te informeren of entertainment te bieden. Het draagt bij aan het vooruithelpen van het merk, en aan de identiteit en de ontwikkeling van een organisatie. Het verhaal kan tevens intern worden gebruikt, om binnen de organisatie ‘alle neuzen één kant’ op te krijgen, te motiveren, te begeleiden in veranderingsprocessen, en eigen medewerkers als ambassadeur voor te stellen.
Klant raken
Wanneer je dat goed doet, en met je verhaal jouw potentiele klant in het hart weet te raken, dan kun je succesvol zijn. Vaak gaat je verhaal met een omweg naar je doelgroep. Maar dat is niet erg. Want tegenwoordig is je doelgroep vaak toch al niet precies meer te definieren, je zoekt naar mentaliteit, ontvankelijkheid. En wie in degenen die je bereikt niet bij de eigenlijke ‘doelgroep’ hoort, dan kan deze alsnog een goede ambassadeur van jouw verhaal of boodschap zijn. Wanneer een puber verrast wordt door een grappig of aangrijpend bericht van een luierfabrikant, zal hij niet naar de winkel sprinten om luiers te kopen, maar hij of zij zal wel het bericht willen delen met anderen. Gewoon omdat het leuk is. Waarmee het bericht zomaar in diens netwerk kan terecht komen, met al die nichten en neven en buren en bekende die wel een baby in huis hebben, of iemand kennen die een baby in huis heeft, die het ook weer deelt. Waarmee je zomaar heel veel mensen kunt bereiken met je luiers, en zomaar je merk rondzingt op die bankjes rond het dorpsplein. Ook als je er zelf niet bij bent…
‘If you don’t feel, you won’t remember it’, Bob Dickman
Kort gezegd; een verhaal moet mensen raken in het hart. In hun emotie. Raken aan hun verlangens. Ze willen zichzelf er in herkennen. Ze willen er door vervoerd raken, hoop krijgen, dat een verlangen kan worden ingevuld. En o ja, ze willen zelf graag de hoofdrol in dat verhaal. Ook dat is heel natuurlijk.
Maak je klant de held
Lang geleden waren mijn kinderen nog jong en stonden er natuurlijk verjaardagsfeestjes op de rol. Was het in mijn eigen jeugd nog een gezellig rommelig middagje thuis tussen de slingers, met chips en snoep, een beetje koekhappen of stoelendans, dat kan tegenwoordig niet meer. Ook in de jeugd van mijn kinderen werd er al gezocht naar beleving en entertainment, en iedereen probeerde de ander daarin te overtreffen. Discobowlen, discozwemmen, paintball, een hele dag naar een pretpark, het kan niet gek genoeg om die consumenten in de dop te vermaken.
Creatief
Maar ik had weinig geld, in ieder geval niet genoeg voor deze activiteiten met een kinderschare. Dus ik werd creatief. De feestjes van mijn dochter waren thuis, ja, gewoon tussen de slingers. Maar ze kregen een thema. Een prinsessenfeest, waar eerst alle meisjes uit karton aan een tafel vol glitters en ander ongeregeld een mooi kroontje konden fröbelen. Daarna gingen ze in de make-up en mochten hun eigen meegebrachte prinsessenjurk en accessoires omhangen. Dan volgde er nog een leuke fotoshoot, mooi genoeg voor een mooie bedankkaart vol prinsessen en een bordje patat, en geloof me, daarna was de middag wel om. Datzelfde heb ik herhaald met heksen, cowboys en slaapmutsen.
Erg leuk en gezellig allemaal, maar de mooiste was wel het cowboyfeest dat ik had aangekleed met een zelf geschreven verhaal. Een ‘Er was eens..’ verhaal waarin alle aanwezige kinderen een rol hadden gekregen en in die rol een eigen opdracht moesten vervullen. Dat wisten ze niet van tevoren, dus de verrassing was groot toen ze, turend vanonder hun zelf gemaakte cowboyhoed, luisterend naar mijn verhaal, opeens hun eigen naam hoorden vallen. En in de gaten kregen dat ze de actie die beschreven werd zelf moesten uitvoeren. Zo kwam alles in dit verhaal tot leven. Grote hilariteit, enorm veel lol, uiterst tevreden en voldane koppies, ja, zucht, ik was blij met mezelf. En ik weet zeker dat de kinderen het zich tot op de dag van vandaag nog herinneren.
Verras je klant
Nu had ik daar niets te verkopen. Alleen een gezellig verjaardagsfeestje voor mijn dochter. Maar stel dat je datzelfde enthousiasme, diezelfde verrassing kunt bewerkstelligen in het zakenleven? Dat je op deze manier klanten vindt die bij jou dit product of die dienst willen afnemen? Die je zo bijzonder vinden dat ze je overal noemen waar het onderwerp ter sprake komt? Die je gaan volgen omdat ze benieuwd zijn wat je nog meer te bieden hebt, wat de volgende verrassing is.
‘The key is, no matter what story you tell, make your customer the hero’, Chris Brogan
Functionele storytelling
Functionele storytelling rust op drie pijlers; vinden, vertellen en verspreiden. Bij het vinden staat één simpele vraag centraal: Waarom?
Waarom doe je wat je doet? Waarom zou de klant bij jou kopen? Uit het antwoord op die vraag kan de rest van het verhaal zich ontspinnen en kun je zogenaamde thema van je verhaal vinden. De kapstok waar je alle content aan hangt, aan kleine en grote haakjes. Het is de rode draad die het verhaal altijd en overal herkenbaar zal maken, wat zowel in je externe als je interne communicatie terug zal kom
Meer weten over storytelling? Klik hier.
Belevingswereld
Hoe doen wij dat? Lang en kritisch doordenken over wat een product of dienst betekent voor de eindgebruiker, alle redenen bedenken waarom iemand het zou kopen, of juist niet, bekijken waar en in welke omstandigheden het product wordt gebruikt en of dat misschien ook anders kan, kortom; de hele ‘belevingswereld’ rondom het product ondersteboven en binnenstebuiten keren. Wij vonden daar altijd een aanknopingspunt in terug, dat leidt naar een associatie en dus een emotie. Neem Redbull, die erin zijn geslaagd een wereld van actie en sport te bouwen rondom een mierzoet, ongezond drankje, waar de actieve en sportieve klant zich blijkbaar erg door voelt aangesproken. Het is een wereld waarvan hij deel wil uitmaken. Misschien heb je de nieuwe campagne van het geurtje aller opa’s, Old spice, gezien. Het product komt amper terug, het is voor sommigen aansprekende nonsens dat de aandacht trekt. Neem Elho, een bedrijf in kunststof producten dat rondom die producten zo’n positieve, opgewekte, vrolijke en inspirerende sfeer heeft gecreeerd dat je er al blij van wordt voordat je iets van ze hebt gekocht.
En tenslotte ook nog maar even Evert45 noemen. Wanneer je jongeren wil bereiken met het belang van geschiedenis laat je een gewoon een jongen levensecht vloggen in 1945. Een bijna zinsbegoochelende champagne.
Verpak het mooi in een concept
Daar zit je met een vracht een informatie. In het geval van een corporate story door gesprekken met directie en medewerkers, en misschien zelfs wel klanten, uit het archief etc. Je hebt de kleinste details er uit geperst bij iedereen omdat je weet dat elk beetje informatie, elke kleine anekdote, straks kan bijdragen aan jouw content. Waarschijnlijk heb je de kapstok al wel gevonden.
Schrijf het uit
Het is van belang het verhaal volledig uit te schrijven, door al die stukjes informatie aan elkaar te breien tot één verhaal. Niet alleen komt daar de kern uit naar voren, je rode draad, de onderdelen van het verhaal kun je separaat gaan gebruiken voor je content op verschillende kanalen.
Verspreid het
Het volledige verhaal kan prima op de website, onder het kopje Onder ons. Te lezen voor de liefhebber. Je kunt het misschien zelfs kwijt in een corporate brochure. Wanneer er erg veel te vertellen is hak je het verhaal in stukjes. En die stukjes laat je als hapklare snacks overal in doorsijpelen; intern en extern. Intern in personeelsuitgaven, op meetings, speeches, ptiches, het jaarverslag, het bedrijfsplan, het marcom plan, op linkedin etc. Extern op de website, alle social media, video’s, brochures, blogs etc.
Denk ook aan zogenaamde artefacten, voorwerpen. De koffiekopjes, visitekaartjes, relatiegeschenken, verpakking etc. Ook hierop kan jouw Waarom terug komen.
Costumer story
Wanneer de consument centraal staat heb je voor de ‘costumer story’ de juiste invalshoek en mensen gevonden en daar een mooie rode draad uit gehaald om te belichten. En in het geval van de ‘sticky story’ heb je de juiste associatie gevonden en daar met beeld en tekst een verhaal van gemaakt, je boodschap bepaald.
Zet het uit in je kanalen
Wanneer wij zelf op dat punt zijn aangeland zetten we het verhaal om in een fysieke uitstraling (huisstijl, beeld, kleur en opmaak), en bepalen de tone of voice. Dit is de basis van het concept. Op basis hiervan creëren we een centraal punt (meestal de website) waar het verhaal samen komt, om daarna het verhaal vervolgens in alle communicatiekanalen, zowel intern als extern, terug te laten komen, uitgesplitst in de juiste content voor elk medium. Consequent, overtuigend, aansprekend.
Deel je content
We delen het in principe overal. Van website tot jaarverslag, van brochure tot visitekaartjes. Het concept met het verhaal komt overal in terug. Aandacht ervoor en het contact met de ontvanger, vangen we door het inzetten van de social media. Met de ontwikkeling en groei van de social media is er iets terug gekomen in onze verstedelijkte samenleving en ‘global village’ dat het leven overzichtelijk maakt, dat ons op de hoogte houdt, waar we onze mening kunnen geven en delen, waar we de laatste roddels en nieuwtjes horen en verspreiden, waar we contact hebben: het dorpsplein.
De verschillende kanalen vormen de bankjes rondom het plein, waar we ons verzamelen, met elkaar kletsen, de ander informeren en onze beslommeringen delen. Je stapt zo over op een ander bankje, en soms is iemand wat laat, maar die kan zo aanschuiven. Hier worden verhalen verteld, en hier ontstaan verhalen.
Hier wil je als bedrijf of als merk natuurlijk graag bij zijn. Je wilt een woordje mee spreken, je wil ook graag dat ze een woordje over jou (positief natuurlijk!) spreken, beter gezegd wil je onderwerp van gesprek zijn.
‘Social media is a contact sport’, Margaret Molloy
Maak keuzes
Je hoeft niet overal te zijn. Waarschijnlijk leent jouw product, jouw doelgroep of jouw boodschap zich daar ook niet voor. Kies uit alle kanalen dat wat bij je past. Is jouw boodschap erg visueel dan is Instagram een goed medium. Met de juiste hashtags kun je onder de bijna 3 miljoen gebruikers een groot bereik hebben en het leent zich prima voor een mooi verhaal. Zeker in combinatie met Facebook, waar dagelijks zo’n 7 miljoen Nederlanders even aanwippen. Deze laatste wordt overigens steeds populairder bij ‘ouderen’, dus ook ideaal voor de senioren doelgroep. Zoek je de vrouw, zorg dan dat je aanwezig bent op Pinterest, waar een klein half miljoen vrouwen dagelijks graast voor inspiratie. Jongeren vind je op Snapchat, en natuurlijk op YouTube. Ook goed voor miljoenen bezoekers per dag, maar zorg dan wel dat je leuke filmpjes hebt…
Conversation starter
Hoe krijg je een plek tussen al dat gekrakeel? Tussen iedereen die om aandacht vraagt, de één nog luidruchtiger dan de ander? Iedereen die kinderen heeft kent wel die ene moeder, die overal tussen in stond, onvermoeibaar de leraar bestookte met al haar onduidelijkheden en al haar vragen. Die de eerste was om geld (‘als iedereen een euro wil bijdragen, kunnen we….) te verzamelen voor een cadeautje voor de jarige juf, of de verdrietige juf. Die mensen achter hun broek zat over het belang zich aan te melden voor medewerking aan weer een nieuwe goede doelen-loop van de kinderen, en alles als eerste wist en het op het schoolplein graag deelde met de rest: zorgen, nieuwtjes, ontdekkingen.
Blogger of vlogger
Nu noemen we haar in dit kader een ‘conversatiestarter’. Via de conversatiestarter bereik je mensen, en krijg je de kans ze te raken. Want tenslotte; betrokkenheid bij jouw merk of bedrijf en loyaliteit daarin zijn cruciaal voor een eventuele aankoop bij jou. Een moderne conversatiestarter is de blogger of vlogger, met een prettige aanhang in jouw doelgroep. Een toenemend aantal bedrijven maakt gebruikt van deze zogenaamde ‘influencers’ die voor hun eigen specifieke doelgroep steeds vaker bepalen wat ‘hot’ is en wat ‘not’.
Blog!
Wat eveneens een aardige boost kan geven aan je promotie en het bouwen van een ‘community’ is de toepassing van een blog. Een geweldige manier om je website levendig te houden en om je doelgroep te betrekken en te binden. Maar ook om je zichtbaarheid en vindbaarheid via Google te verhogen.
Lees hier tips over hoe je een blog schrijft
En dan? Uitpakken!
Het doel is natuurlijk dat je verhaal en eventueel je concept omzetverhogend gaan werken. Maar je kunt jezelf nog een ander doel stellen wat dit effect versterkt; je klant nog beter leren kennen. Analyseren en data verzamelen dus.
Een strategie gaat nergens heen wanneer er geen data wordt verzameld over alle onderdelen daarin. Websites, social media, reacties op nieuwsbrieven, enquetes, klantreviews; ze leveren een schat aan informatie op over je klant. NIet alleen kun je bij een analyse zien of je strategie succesvol is geweest, ook leer je de klant zo goed kennen dat je dan bijvoorbeeld informatie/content op maat kunt gaan leveren, dan wel dat je nieuwe klanten gemakkelijker weet te vinden waardoor je bijvoorbeeld doeltreffender te werk kunt gaan met google of facebook ads.
Datamarketing
De vinger naadloos op de klant leggen is niet eenvoudig. Niet elk merk of elk bedrijf beschikt over een database als Real Madrid waarvan alle onderdelen van de website een enorme aantrekkingskracht uitoefenen op hun klant (de fans) en waarvan ze op die manier alles te weten komen. De club legde in november 2015 haarfijn aan Voetbal International hun – kostbare – digitale revolutie uit waarin zij werkelijk elke fan leerden kennen en nu persoonlijke content op maat kunnen bieden. Waar niet alleen de fan wel iets voor wil betalen, maar ook de sponsors. Die revolutie is nog steeds niet afgerond maar een mooi voorbeeld van hoe ver de digitale middelen reiken, en hoe de klant centraal kan staan in je strategie.
Analyseren
Wanneer je bedrijf of product niet kan bogen op de aantrekkingskracht van zo’n Real Madrid, tenzij je een Ronaldo hebt werken, of de beschikking heeft over zo’n enorme databank aan informatie, dan wel over een eindeloos budget; met wat creativiteit en analyses kom je een heel eind. Hoe klein ook de schaal, data uit klantcontacten (via de website, nieuwsbrief, social media, persoonlijk etc.) kunnen je veel leren over wie zij zijn en waar ze blij van worden, waar ze zitten en wat ze denken.
Wanneer je ook deze data-analyse en –verwerking onder de knie kun je daadwerkelijk het cadeau van je content en je story gaan uitpakken.
Veel succes, en vooral veel plezier!
En mocht je wat hulp nodig hebben, neem dan hier contact me op!