Blog!

Wat een aardige boost kan geven aan de promotie van jezelf of jouw product/dienst en van je website en het bouwen van een ‘community’  is het schrijven van een blog. Een geweldige manier om je knowhow in te verwerken, maar ook om je website levendig te houden en om je doelgroep te betrekken en te binden. Ook verhoogt een blog je zichtbaarheid en vindbaarheid via Google en je kunt het prima gebruiken om je social media te vullen. Het hoeft geen eindeloos verhaal te zijn, elke lengte is eigenlijk goed. En eens per week is ook voldoende. Zeker het proberen waard toch?

Aandacht en promotie

Een blog helpt om de aandacht te vangen van potentiële klanten die googlen op een bepaald onderwerp. Gebruik in je blog daarom de juiste zoektermen waarmee klanten je kunnen vinden. Daarnaast voedt je blog je bestaande klanten die wellicht als echte ambassadeurs jouw blog delen. Wanneer je er de regelmaat in hebt is het handig om een beetje vaste dagen aan te houden voor het posten, en mocht je een nieuwsbrief hebben dan kondig je de blog daar natuurlijk in aan.

Onderwerpen

Probleem met een blog is dat veel mensen al vastlopen bij het bedenken van een onderwerp. Een blog over een nieuw product is geweldig, maar die heb je waarschijnlijk ook niet elke dag. Misschien zit je in zo’n dynamisch bedrijf of is jouw product zo interessant en heeft het zo’n hoge omloopsnelheid dat er altijd wel iets is om over te schrijven en om te delen, dan heb je mazzel. Maar over het algemeen geldt; hoe houd je het leuk, interessant en liefst een beetje spannend?

Inspiratie

Je kunt inspiratie putten uit je thema of storytelling, maar zorg wel dat wat je schrijft iets van actualiteit heeft, dat het iets toevoegt. Een samenvatting van het leven van de ceo is niet voldoende, evenmin een opsomming van je producten of diensten. Dan haakt je lezer snel af. Die denkt alleen maar: what’s in it for me?

‘Do something worth writing about, or write something worth reading’, Benjamin Franklin

Begin te schrijven

Wanneer de nieuwswaardige feiten niet voor het oprapen liggen kiezen we voor dat laatste: iets schrijven dat het lezen waard maakt. Je rode draad is jouw verhaal, zoals je het vertelt op je website en op je social media. Zie hiervoor de informatie over storytelling LINK

Er is een vast element dat thuis hoort in een verhaal, en dus ook in je blog, tenslotte een mini-verhaal; het persoonlijke. Dat kun je zelf zijn, maar ook iemand anders. We willen mensen zien, want daar kunnen we ons mee identificeren. Daarnaast houden we van anekdotes, die maken alles herkenbaar in het leven en zijn de kersen op de taart. Inspiratie kun je vinden op verschillende gebieden, mits je er voor open staat.

Ideeën ter inspiratie:

Muziek

Een foto

Een film

Een object

Een gebeurtenis

Een quote

Een documentaire

De krant

Een nieuwsfeit

De gekke buurman 

Je kleine nichtje 

Het weer

Een vakantieherinnering

Een jeugd herinnering

Gebeurtenis op de werkvloer

…..

 

Content

Ja, zoveel. Kijk of je iets van zo’n inspiratie kunt koppelen aan je thema, aan je Waarom. Dat jouw bedrijf al vanaf dag 1 mensen wilde helpen, dat jouw product of dienst het leven gemakkelijker moet maken, dat de klant jouw product altijd met storm uit de kast haalt.. je kunt altijd wel ergens een lijntje leggen. Met een herinnering, een goede tip, een uitgesproken wens. Een lijntje naar je bedrijf of product, waardoor deze weer op het netvlies staat en wellicht iets los maakt. Beschrijf dit vervolgens zintuiglijk; laat de lezer kijken, ruiken, proeven en aanraken, dat maakt het interessanter.

Misschien wil de lezer na dit blog wel je brochure aanvragen, naar je winkel komen, contact opnemen met je bedrijf, meer van je weten.

En als dat niet nu is, dan wellicht de volgende keer, bij de volgende blog, want hij of zij vond het leuk om te lezen, en zal er ook bij het nieuwe blog weer bij zijn.

Je kunt ook om reacties vragen van de lezers. Die kun je weer gebruiken voor je volgende blog, waarmee je de interactie met de lezer aan gaat en deze zich nog meer betrokken voelt.

Zo bouw je tevens aan een community voor jouw merk of bedrijf, een schare trouwe ‘fans’ die het woord verder kunnen verspreiden.

Ik help je graag met het schrijven van je blog. Neem hier contact op!